Ce masina sa cumpar? (partea I)
Cati kilometri inseamna prea mult pentru o masina? Care este pretul corect? Cat de mult se va deprecia?…
Daca in cazul masinilor personale, diferenta de consum a ajuns la 31%, in cazul masinilor de companie, diferenta a ajuns la 45%, in crestere cu 7% fata de anul 2012. (click pe imagine pentru a mari)
O alta analiza a celor de la ICCT a aratat ca spre deosebire de anul 2001, cand 14% dintre soferi inregistrau un consum real egal cu cel specificat de producator, in 2013 doar 2% mai puteau spune acest lucru.
(Sursa imagine: The gap between official fuel economy and CO2 tests and real world driving, ICCT, 2014)
Trendul crescator al diferentei dintre consumul real si cel specificat este influentat de dorinta producatorilor de a obtine rezultate din ce in ce mai bune la testele de consum si emisii. Astfel, acestia ajung sa manipuleze rezultatele beneficiind si de metodologia deficitara existenta de peste 30 de ani din domeniul testarii consumului.
Printre problemele de metodologie se numara:
Rezultatele testelor inseala cumparatorii care primesc astfel o masina cu o eficienta a consumului mult redusa fata de cea la care s-au asteptat. In raportul "Manipulation of fuel economy test results by carmakers: further evidence, costs and solutions" realizat de catre cei de la organizatia Transport & Environment din Bruxelles si trimis catre Comisia Europeana, se estimeaza ca la un cost per litru de combustibil de 1.35 euro (~6 lei), soferii ajung sa plateasca la benzinarie cu 500 de euro mai mult in fiecare an din cauza diferentei dintre consumul real si cel declarat.
Pentru a manipula rezultatele testelor de consum, producatorii recurg la urmatoarele practici:
In figura de mai sus aveti o descriere mai detaliata a modului in care se manipuleaza rezultatele testelor. (click pe imagine pentru a mari)
(Sursa imagine: Common ways carmakers manipulate tests for CO2 emissions and fuel economy, Transport & Environment, Noiembrie 2014)
ICCT a realizat un top al producatorilor care manipuleaza testele de consum, iar Daimler (Mercedes-Benz), BMW si Ford s-au clasat pe primele locuri cu diferente de peste 30% intre consumul real si cel declarat. Diferenta in cazul acestor producatori, nu este insa mult mai mare fata de cea inregistrata de Volkswagen. Producatorul din urma reuseste sa obtina in teste valori de consum cu peste 25% mai mici decat cele reale.
(Sursa imagine: Difference between manufacturers test results and average real-world driving, ICCT, 2014)
Pentru un Mercedes-Benz Clasa C din 2007, motor diesel de 2.2 L / 135 cp, am gasit la producator un consum specificat de 4.9 L/100 km in extraurban si 8.2 L/100 km in urban. La un rulaj de 15.000 de km cu un raport urban/extraurban de 60% / 40%, costul combustibului s-ar ridica intr-un an la 1403 euro (pret per litru de motorina: 6.1 lei).
Pentru calcul, am personalizat costul total din pagina de evaluare a modelul Mercedes-Benz, selectand numarul de km/an, raportul urban/extraurban si numarul de ani doriti.
Daca am tine insa cont de consumul real pentru Mercedes-Benz, asa cum a fost el estimat de catre cei de la ICCT, ar trebui sa refacem calculele si sa adaugam la consumul specificat o diferenta de circa 38%. Astfel, costul combustibilului ar creste de la 1403 euro la 1936 euro, cu circa 500 de euro mai mult, valoare asemanatoare cu cea calculata de catre cei de la Transport & Environment in raportul pentru Comisia Europeana. Facand calculele pe 5 ani, rezulta o diferenta de 2500 euro pe care cei care isi cumpara Mercedes-Benz, nu au planificat-o in momentul in care si-au cumparat masina.
Potrivit unui studiu realizat in 2010 de EMPA pentru Oficiul Federal pentru Mediu din Elvetia, consumul de benzina creste in medie cu 5.4% atunci cand pornesti aerul conditionat din masina.
Daca mergi prin oras, cresterea este de 10%, iar daca mergi pe autostrada de 1.3%. Pentru masinile diesel, pornirea aerului conditionat influenteaza mai putin consumul de combustibil (+2.7% in medie). Cresterea este mai mare daca mergi prin oras, unde se poate ajunge la 4.5%.
Un alt studiu, realizat de aceasta data de catre SAE, a aratat ca aerul conditionat poate fi mai eficient decat geamurile deschise.
In cadrul studiului a fost folosita o Toyota Corolla, care dupa 121 km/h a inceput sa consume mai putin combustibil cu aerul conditionat pornit decat cu geamurile deschise.
Credit foto: SAE
Asadar, la viteze mai mici, deschiderea geamurilor poate fi o optiune pentru cei care doresc sa se racoreasca si sa faca si putina economie. La viteze mari insa, aerul conditionat este mai eficient.
Revino la începutVeziCâtFace își propune să îmbunătățească experiența tranzacțiilor auto prin oferirea unui instrument unic pe piața din...
Costul total include acele cheltuieli pe care e posibil să nu le fi adăugat la prețul...