![Parcarea pe locurile persoanelor cu handicap interzisa de holograme](/img/Articole/parcare rusia.jpg)
Parcarea pe locurile persoanelor cu handicap interzisa de holograme
Un ONG din Rusia a pornit o campanie impotriva celor care parcheaza neregulamentar pe locurile destinate…
Pentru ca sunt cool si bla, bla, dar mai ales pentru ca ar salva vieti. In fiecare an, doar in Statele Unite circa 30.000 de oameni mor in accidente rutiere(sursa). Mai mult, pentru tinerii cu varste intre 5-24 ani, accidentele sunt principala cauza de mortalitate(sursa).
In spatele acestor statistici se mai afla ceva, si anume: doar 40% dintre soferii implicati intr-un accident au apasat pedala de frana(sursa). Majoritatea dintre acestia nici macar nu au pus piciorul pe pedala, fiind distrasi, fie de vorbitul la telefon, fie se uitau in alta parte etc.
Ideea e ca suntem oameni, iar asta inseamna ca mai si gresim. Din pacate insa, atunci cand rulam cu peste 100 km/h intr-o caroserie de metal, o mica eroare poate avea consecinte tare nefericite.
Tehnologia din momentul de fata functioneaza in felul urmator: iei masina, conduci, iar in acest timp ea invata de la tine. Cum ai reactionat la o trecere, ce distanta ai tinut fata de masina din fata, ce actiune ai facut la semnul x de circulatie s.a.m.d.
Pe langa tot ce invata de la tine, masina invata si de la celelalte masini din trafic. Toate datele sunt apoi prelucrate de sistem cu ajutorul unui algoritm, care ia in calcul o multime de alte variabile, de la pozitia geografica pana la limite de viteza.
Google are in momentul de fata mai multe masini care se plimba singure prin Statele Unite, iar recent acestea au ajuns sa depaseasca borna de 1.6 milioane de km parcursi. Altfel spus, 1.6 milioane de km de date. Mai multe despre Google in video-ul de mai jos:
Pe langa Google, Tesla este celalalt jucator important care lucreaza la dezvoltarea masinilor autonome. De altfel, probabil ai vazut deja cel putin unul dintre video-urile postate pe Youtube de catre proprietarii Tesla entuziasmati de functiunea Autopilot.
Mai jos e un video cu un tip destul de inconstient totusi, care s-a pus pe scaunul din spate si si-a filmat masina conducand singura.
Diferenta fata de Google este ca Autopilotul de la Tesla este disponibil pe mii de masini din toata lumea, iar asta ajuta sistemul companiei sa colecteze dupa spusele lui Musk, circa 1 milion de km de date zilnic. Adica, mult.
In timp, volumul acestor date va creste, iar odata cu asta si acuratetea sistemului se va imbunatati. In plus, un alt avantaj pentru Tesla este faptul ca masinile invata una de la alta. Altfel spus, tot ce a invatat o Tesla care a mers prin Sibiu va fi impartasit cu toate celelalte Tesla din retea. Daca mai adaugam si faptul ca update-urile se realizeaza destul de des, viitorul suna bine pentru Autopilotul Tesla.
In tot acest context, zilele trecute, Bloomberg a realizat un material despre un tanar hacker din Sillicon Valley. Numele lui este George Hotz, iar pana recent a fost cunoscut mai mult pentru faptul ca a hack-uit iPhone-ul pe cand avea doar 17 ani.
Sursa imagine: Peter Bohler, Bloomber Businessweek
De ceva timp insa, s-a apucat de dezvoltarea unui sistem de inteligenta artificiala care, spune el, este mai bun decat cel folosit de Tesla. Hotz a dezvoltat un sistem foarte ieftin (~1000$), care ar putea fi pus pe fiecare masina pentru a o transforma intr-un autonoma.
Sistemul cuprinde sase camere video similare celor de pe smartphone-uri. Acestea vor fi amplasate prin masina: doua langa oglinda retrovizoare, una in spate, doua in exterior pe margini pentru a acoperi punctul mort, iar una deasupra pe masina. Datele culese cu aceste camere sunt apoi analizate de un sistem de inteligenta artificiala similar cu cel de la Google si Tesla.
Un exemplu despre cum functioneaza sistemul dezvoltat de Hotz:
"daca masina identifica un biciclist pe marginea drumului, atunci aceasta il va ocoli pentru ca asa a vazut la sofer inainte."
Altfel spus, de fiecare data cand Hotz conduce, sistemul dezvoltat de el aduna date pe care mai apoi le prelucreaza, reusind astfel sa invete incontinuu. Iata materialul filmat de Bloomberg cu Hotz:
Despre sistemul dezvoltat de Hotz a vorbit si Elon Musk, cel despre care Hotz spune ca i-ar fi propus in urma cu ceva timp sa se angajeze la Tesla.
Elon spune ca e putin probabil ca un singur om sau o companie mica sa reuseasca sa dezvolte ceva fiabil in acest domeniu, si ca
sa construiesti un sistem care functioneaza corect in 99% din cazuri este relativ usor facut, dar sa faci unul care sa functioneze corect in 99.99999% din cazuri este mult, mult mai greu.
Una dintre limitarile sistemului dezvoltat de Hotz este ca se bazeaza pe foarte putine date, adunate in principiu din zona in care acesta locuieste. Pentru ca sistemul lui sa fie implementat pe masini din toata lumea, ar trebui sa aiba un volum mult mare de date in spate.
Chiar daca va merge sau nu, initiativa lui Hotz este binevenita, iar consecintele acesteia nu pot fi decat pozitive pentru noi, cei care ne dorim masina viitorului.
In final, incercati sa faceti un exercitiu de imaginatie si sa va inchiputi cum s-ar descurca o masina autonoma prin Bucuresti in urmatoarele cazuri?
VeziCâtFace își propune să îmbunătățească experiența tranzacțiilor auto prin oferirea unui instrument unic pe piața din...
Costul total include acele cheltuieli pe care e posibil să nu le fi adăugat la prețul...