![Ce masina sa cumpar? (partea I)](/img/Articole/cumpar masina buna cuplu.jpg)
Ce masina sa cumpar? (partea I)
Cati kilometri inseamna prea mult pentru o masina? Care este pretul corect? Cat de mult se va deprecia?…
Sursa imagine: wikimedia
De cateva luni ma documentez si cercetez piata auto din Romania si din Germania. In special, ma intereseaza asa-zisele hot-hatchuri, masini in general cu motorizari de 2L turbo benzina sau diesel, cu putere de ~170cp la diesel si 200-265cp la benzinare, generatia Golf 5 GTI / Seat Leon FR/Cupra / Skoda Octavia VRS / A3 TFSI / A4 TFSI.
De-a lungul cautarilor am vazut o gramada de nebunii, inclusiv Leon-ul de la Pitesti despre care ti-am povestit deja, cel cu km reali cateva zile, dupa care brusc a fost modificat anuntul cu km mai putini. Cum eu voiam in special VW Golf 5 GTI, fiind masina mea de suflet (...) am zis sa incerc sa caut un Golf 5 si sa stabilesc un buget decent ca sa iau o masina in stare decenta.
Masina asta e de vanzare de cateva saptamani. La inceput, undeva la 7500E si treptat scazandu-i pretul, ultima data, vanzatorul mentionand ca a primit o zgarietura pe o usa. Mi-am luat inima in dinti si l-am sunat sa vad masina. Parea o oferta bunicica, mai ales tinand cont de dotari, an si de faptul ca are DSG, o cutie pe cat de minunata, pe atat de blestemata cand se strica ceva, cu costuri foarte mari de reparatii, de genul 1000E.
Bun, il sun pe om, parea OK. Aflu de cand o are, de unde (...) si atunci m-am prins. O cumparase la sfarsitul toamnei, inceputul iernii (aproximativ) de la un tip cu care vorbisem personal la telefon si care a dat-o in vreo 2 zile cu vreo 6000-6500E. Practic, vorbisem cu proprietarul anterior, dar nu am avut atunci banii pe loc ca sa ma duc sa o vad. (...)
In fine, proprietarul de acum zicea ca a luat-o pentru sotie, ca i-a placut look-ul, dar nu s-a descurcat cu masina, chiar daca era automata, si de asta o vinde. Am zis bun, inghit galusca, desi pare penibil ca cineva sa cumpere pentru sotie un Volkswagen Golf 5 GTI cu stage 1, pentru Bucuresti. Cu ocazia asta mi-a zis ca pe carte erau 2 proprietari, dar in realitate masina era la al 4-lea, ultimul si cel cu care vorbeam nu o trecusera pe numele lor.
Vorbind cu penultimul proprietar, am aflat ca fusese resoftata de acelasi tuner care l-a ajutat si pe un prieten de-al meu care are un VW Golf 6. Tunerul respectiv, un om super amabil si priceput, asa ca am zis sa-l sun si sa-l intreb daca stie ceva despre masina.
Fiind o masina pentru oameni pasionati, e un mic cult in jurul GTI-urilor, lumea e mica, de obicei gasesti pe cineva care stie pe cineva care e prieten cu cine a avut masina aia in trecut.
Asa am aflat ca tuner-ul stia masina bine de tot pentru ca cel care o vanduse in toamna, in septembrie 2016 era prietenul lui. A zis ca atunci, masina era in stare excelenta, deci el isi da OK-ul. Apoi, am stabilit sa merg cu masina la el, sa fac o verificare contra-cost si sa o cumpar.
Ne-am intalnit la un service unde acesta lucreaza, am bagat-o pe elevator si primele cuvinte ale tunerului au fost:
"masina nu mai e in starea in care s-a vandut in toamna."
Inainte avea evacuare aftermarket, iar cand ne-am bagat noi sub ea, era stock 100%. (...) Trage omul de roti, se uita de accidente, se uita la lonjeroane, zice ca e ok pana aici. Se uita la burdufii amortizoarelor spate, ambii praf, telescoapele erau la vedere, riscau sa se distruga oricand de la nisip si praf. Se uita la placutele de frana, pe fata mai aveau intre 2 si 3mm, iar pentru o masina de 200cp si resoftata, franele sunt esentiale. (...)
Vezi o lista cu 57 de verificari pe care poti sa le faci si tu inainte sa cumperi o masina second hand
Il intreb pe om despre distributie, revizia la DSG, ulei, nu stia nimic, o iota. Nu stia nici daca KM sunt reali, el nu o verificase nicaieri si sustinea ca e in stare perfecta, ca am uitat sa mentionez. (...) Pe scutul motor era ulei pe partea pasagerului, scoatem scutul, ulei pe la colierele de la intercooler si la intrare si la iesire. Declipsam furtunele sa vedem cat de mult, a picurat, un picut pe ambele parti, semn ca turbina scuipa deja ulei. Adica nu era ok pentru un benzinar la km aia, intretinut.
Se mai uita sub ea, vede antigel roz picurat, se uita pe deasupra, era usor umflat un furtun care ducea la radiatorul pentru habitaclu, trebuie inlocuit, mai calculezi manopera, antigelul, probabil 50-70E lejer (...)
Dupa cum vezi, masina numai in stare "perfecta nu era" (....) Omul era destul de meh, cam indiferent. Era curios sa afle, parca mai degraba daca o sa-i cada motorul in drum sau poate inca sa mearga asa cu ea. Nu stia sigur cand era facuta distributia, nu bagase decat benzina in ea.(...)
Fiind fosta masina a prietenului tunerului, acesta a binevoit sa il sune si sa ceara detalii precise. Aflam cu ocazia asta diverse date despre distributie, revizie dsg si ca omul ar vrea sa vina sa vada si el masina daca poate pentru ca a detinut-o 3 ani si e pasionat de GTI, dar avea un bebe si de asta a dat-o. Bagase in ea mai mult decat a obtinut pe ea. Bun, vine omu, super prietenos, dezamagit ca masina a fost modificata, "dezmembrata" de upgade-uri.
Inainte de vanzare, masina primise bujii noi, iridium, bobine noi (1500ron). Nu stim 100% daca mai erau si acelea noi pe masina. Aflu ca distributia o facuse omul cand o luase, acum 3 ani si jumatate, fiind pe curea. Deci viata multa nu mai avea. Aflam si km pe care ii avea masina in toamna, deci pareau sa fie reali. Volanta fusese schimbata in perioada inainte de vanzare, masina avand o zmucitura intre treptele 2 si 3.
Facem diagnoza, citim erori, citim KM din dsg, aflam ca sunt reali. Desi masina avea ceva erori stocate, le-am verificat in parte, totul era OK, chestii minore sau tipice modelului, dar nimic defect.
Dupa, o scot la proba, fara cel ce facuse inspectia, pentru ca el mi-a facut un favor, muncea la alta masina si l-am anuntat din scurt. A zis sa mergem pana se incalzeste, sa fiu atent la zmucitori. Din pacate, ieri, 25 februarie, au fost 3 grade, a picurat, iar cu cauciucuri de vara si 200-260 CP nu ai sanse sa accelerezi. Totusi, si cand a condus proprietarul dar si cand am condus eu, mai ales pe retrogradare mie mi se parea ca aud un usor bang, intre treptele 4-3 si 3-2. Pe upshift parca era lina (...)
Acum partea funny:
proprietarul nr. 2, cel de pe carte, a oferit informatiile despre tot. Proprietarul curent nu stia nimic, decat ca lui i se parea ca totul merge bine. (...)
Masina a fost cumparata de noua de la Porsche Romania si vanduta in toamna 2013, cand a luat-o prietenul tunerului, pe la 118k km. A tinut-o pana in toamna trecuta, cand a cerut 6000E pe ea si a dat-o pe 5000E a 2-a zi ca avea nevoie de bani, pret sub nivelul pietei.
A luat-o al 3-lea, care i-a dat jos evacuarea sport, admisia sport, posibil si bujiile iridium si bobinele si nu am verificat daca mai avea soft sau fusese schimbat calculatorul cu unul stock si cel cu soft vandut si acela. Ultimul proprietar a zis ca sotia a mers cateva zile, si ca pe iarna nu a mers nimeni, avand anvelope de vara.
Adunate toate costurile astea urca la 2000-2500E si asta nu include revopsit usa, spalat interior si probabil alte mici probleme specifice unei masini vechi de 10 ani sau pur ghinion sa se strice ceva.
Am zis bun, masina a plecat la 5000E intacta. Au avut-o doi in ultimele 5-6 luni, au dat jos chestii de pe ea, acum face 6550E. Al 3-lea proprietar a tinut-o vreo 1-2 luni, deci, daca are si dsg-ul o problema, ca nu am stat sa verificam pana la capat, atunci costul de reparatie e imens. Ca de troznit, troznea ceva intre 4-3 si 3-2 pe retrogradare, si am mers cuminte (...) Practic puteam sa merg pe ideea ca nu stiu nimic despre ea si trebuie facuta revizie completa pe loc.
Uleiul schimbat de 3000km era la 3mm peste minim, pe o joja de vreo 2cm deci cred ca a supt peste 500ml de ulei. Motoarele astea sug ulei, dar deja e cam mult. Masina, clar nu mai e in stare asa OK, trebuie bagati bani in ea doar sa mearga OK, asa ca am oferit si eu 5000E ca sa negociem, sa vad ce zice omul. S-a ofensat, ca:
"nu conteaza pe cat s-a dat mai demult, ca nu face numai atat"
OK, sunt partial de acord, dar are multe probleme, maricele toate si costisitoare. Nu am pretentia sa fie consumabile noi pe masina sh, dar sa zicem pe jumatate, adica impart pe 1/2 costurile de reparatii. M-am gandit ca daca omul zice OK la 5000E, mai pun 1000-1300E, ca sa ajung la un pret corect pentru o masina OK, iar diferenta extra o consideram din partea mea, ca stiam ca am consumabilele toate noi.
A zis clar ca nu da sub 6300E, ca e doar usor negociabil, i-am zis sa se mai gandeasca. A zis ca nu, clar nu. (...)
Nici mie, nici tunerului si nici celui de-al 2-ea proprietar nu ne-a lasat impresia ca ar fi interesat sa o aduca macar in stare decenta, sa negocieze la un pret decent sau sa fie onest cu clientii interesati, ceea ce s-a si intamplat. Deci masina, pe de-o parte e rezonabila, pe alta parte inghite 2000-2500E in urmatoarele 12 luni maxim, asta daca nu mai cade ceva intre timp, ceva de care nu ne-am prins. (...)
Revino la începutCumpara masini de la vanzatori de incredere. Pune o cerere pe VeziCatFace si negociaza pentru cele mai bune oferte.
VeziCâtFace își propune să îmbunătățească experiența tranzacțiilor auto prin oferirea unui instrument unic pe piața din...
Costul total include acele cheltuieli pe care e posibil să nu le fi adăugat la prețul...